keskiviikko 20. helmikuuta 2019

"Ostetaanko leipää vai koulukirjoja", äiti kysyi


Vietin lapsuuteni lypsytilalla lehmien ja peltojen keskellä. Rahaa oli todella vähän, ruokavalio koostui maatilalla kasvatetuista tuotteista sekä maitoautolta haetusta Edam –pallojuustosta. Mutta toisaalta vanhempani opettivat meille säästäväisyyttä. Olin ahkera ja positiivinen, ja opin arvostamaan asioita, jotka olivat monille itsestäänselviä. Nämä opit ovat kantaneet aikuisikään saakka. 
Vanhempani tekivät elämäntyönsä maatalousyrittäjinä ja pienviljelijöinä, ihan kuten heidänkin vanhempansa.  Itselläni oli toisenlaiset suunnitelmat: haaveilin yliopisto-opinnoista ja harrastuksista. Jo 6-vuotiaana Poliisi-TV oli lempiohjelmani ja laadin pikkusisarelleni kaikenlaisia sopimusasiakirjoja ja maksusuunnitelmia. Sisko ei alkavista juristinpiirteistäni pahemmin piitannut. Eikä piitannut koululeikeistänikään, koska halusin aina olla se opettaja.
Sain elämäni ensimmäiset kaupasta ostetut kouluvaatteet 6. luokalla, jääkaapista löytyi lähinnä tarjoustuotteita ja koulun laskettelureissulle osallistuin farkuissa koska en omistanut ulkoiluvaatteita. 
Mutta minäpä olen oppinut selviytymään ja pärjäämään itse. Yläaste- ja lukioaikana minulla ei ollut ketään, keneltä olisin voinut kysyä neuvoa tai saada apua opiskelussa. Kesätyörahoilla ostin koulutarvikkeita ja vaatteita. Yhdet lukiokurssin kirjat maksoivat saman verran, kuin perheellämme oli kuukaudessa ruokaan rahaa, mutta kirjoitin ylioppilaaksi. Niin teki siskokin. 
Vaikka lähtökohdat olivat kaikkea muuta kuin kannustavat ja helpot, olin päättänyt seurata sydäntäni ja unelmiani. Luin oikeustieteellisen valintakoekirjoja, jotka oli ostettu sedältäni lainatuilla rahoilla. Ensimmäisestä opiskeluaikaisesta kuukausipalkastani maksoin isälleni hammaslääkärikäynnin, johon hänellä itsellään ei ollut koskaan varaa.
Nyt on minun vuoroni auttaa. En ole unohtanut juuriani. 
Kaikilla nuorilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia panostaa lukio-opintoihin: osa nuorista joutuu käymään koulun ohessa töissä. On myös nuoria, joiden oppimista hidastaa sairaus. Kun jatko-opintopaikatkin ovat yhä enemmän arvosanoihin pohjautuvia, lukioikäiselle on nyt kasautumassa kovasti vastuuta. Syrjäytymisen ehkäisemisessä yksi tärkeimpiä asioita on varmistaa, että koulut eivät jäisi kesken vaan nuoret jatkaisivat opintojaan peruskoulun jälkeen. Jotta vähävaraisuus ei polveutuisi, maksuttomalla 2. asteen koulutuksella vahvistaisimme vähävaraisten perheiden nuorten asemaa. 
Kansalaisaloite maksuttomasta 2. asteen koulutuksesta hylättiin.
Sivistysvaliokunta hylkäsi kansalaisaloitteen toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta. Syynä oli tekninen muotoseikka: valiokunnan mukaan aloite oli osoitettu osittain väärälle taholle, eli eduskunnalle hallituksen sijaan. Väite tuntuu oudolta. Ensinnäkin asiaa säätelevät lait, perustuslaki sekä kansalaisaloitelaki, sisältävät kummatkin säännökset, joissa puhutaan aloitteen tekemisestä eduskunnalle. Kansalaisaloite voi sisältää joko lakiehdotuksen tai ehdotuksen lainvalmisteluun ryhtymisestä, ja tässä tapauksessa kyse oli nimenomaan jälkimmäisestä; ehdotuksesta lainvalmisteluun ryhtymisestä. Valiokunta olisi kenties voinut myös omassa lausumassa velvoittaa valtioneuvostoa ryhtymään toimenpiteisiin aloitteen sisällön mukaisesti.
Haluan kehittää kansalaisaloitejärjestelmää, jotta aloitteet eivät enää kaatuisi muotoseikkoihin ja jotta ne saisivat sen arvon ja merkityksen, mikä niille on tarkoitettukin: ne ovat väline kansalaisten äänen saamiseksi kuuluviin. Voimassaolevan lain mukaan vireillä olevat kansalaisaloitteet raukeavat eduskunnan vaihtuessa. Onko tämä järkevää, sillä kansalaisten kokemat epäkohdat tai lainsäädännön muutostarpeet eivät poistu eduskunnan vaihtumisen myötä?
Lakien säätäminen vaatii erityistä asiantuntemusta ja vaativaa valmistelutyötä, joten laintasoisen esityksen vaatiminen aloitteen tekijöiltä on epärealistista. Ehkä lakiin on syytä kirjata, minkälaisia jatkotoimenpiteitä aloitteilla voi saada aikaan.
”Kaatuu kuin kansalaisaloite”, siinäpä uusi sananparsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti