Meltauksen koulu, Syväsenvaaran päiväkoti, Napapiirin
koulurakennukset, päiväkoti Ritari, Sairaalakadun terveyskeskus, Ounasmetsän
päiväkoti, Oikaraisen koulu, Muurolan paloasema, Meltauksen vanha neuvola,
Tapion koulu, Katajarannan päiväkoti.. ja niin edelleen. Lista on pitkä.
Kyse on Rovaniemen mustasta listasta eli niistä
rakennuksista, jotka ovat tyhjillään, ovat poistuneet käytöstä ja odottavat
purkamista tai sitten etsivät uutta omistajaa. Se on lista, joka aiheutti
vuonna 2017 yht. 3 miljoonan euron kustannukset, jotka jaettiin
rovaniemeläisten maksettaviksi.
Kiinteistölista on vain yksi esimerkki siitä mikä
rovaniemen päätöksenteossa takkuaa, josta aiheutuvat kustannukset haetaan
kaupunkilaisten pankkitileiltä. Sen sijaan että tarkasteltaisiin, mitkä
toiminnot ja osa-alueet ovat aivan liian kalliita ja tehottomia,
uudistettaisiin palveluverkkoa ja luovuttaisiin kaikista turhista, tyhjillään
olevista rakennuksista, sen sijaan kaupunki ja osa valtuutetuista näyttäisi
olevan valmiimpia pyytämään taas lisää rahaa veronmaksajilta.
Rovaniemellä tarvitaan nyt rohkeutta tehdä rakenteellisia
uudistuksia eikä pitää itsepintaisesti kiinni totutuista toimintatavoista ja kalliista
hallintorakenteista.
Minä haluaisin korvata termin RAKENNEUUDISTUS termillä
ASENNEUUDISTUS. Sitä me täällä ennen
kaikkea tarvitaan.
Tarvitaan asennemuutosta jo sen ymmärtämisessä, että
kyse ei ole vain veroprosentista. Joka ikisen toimenpiteen kohdalla täytyy
pystyä pohtimaan, mitä tästä seuraa. Mitä vaikutuksia kullakin päätöksellä on.
Veroprosentti vaikuttaa todella moneen asiaan. On äärimmäisen yksinkertaista
ajattelua todeta, että kyse on vain muutamista kympeistä tai satasista
vuodessa, ja että kun talous on miinuksella, veroja on pakko korottaa.
Oletteko jo unohtaneet, että Rovaniemi on jo nyt yksi
kalleimpia kaupunkeja Suomessa. Me maksamme Suomen korkeimpia hintoja vedestä,
kiinteistöstä ja pian myös veroina.
Olemmeko unohtaneet senkin, että tämä ei ole
ensimmäinen kerta, kun veronkorotuksilla haetaan näennäistä, lyhytnäköistä
helpotusta kaupungin taloushaasteisiin. Veroja on korotettu 4 kertaa: 2008,
2010, 2013 ja 2014, mutta mitä niiden jälkeen on tehty?
Ei ainakaan ole korjattu niitä ongelmia, jotka
aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia kaupunkilaisille vuodesta toiseen. Ja
siitä johtuen on aivan itsestään selvää, etteivät alkuperäiset ongelmat ratkea
veroja korottamalla, vaan samat raskaat rakenteet rasittavat talouttamme
tulevinakin vuosina. Tällä menolla veron korotuksia tullaan tarvitsemaan joka
vuosi. Niin, kalliit rakenteet, tai siis asenteet.
Koska Rovaniemellä eletään vahvaa nousukautta ja
olemme valmistautumassa jälleen uuteen matkailun supertalveen, veronkorotukset
vievät kaupunkiamme täydellisen väärään suuntaan. Maksajiksi joutuvat ennen
kaikkea työssäkäyvät palkansaajat ja perheet, kun ilman veronkorotuksia meidän
tulisi lisätä ostovoimaa ja vapauttaa varoja kulutukseen. Meidän tulisi tukea
niitä ruuhkavuosien keskellä eläviä perheitä sekä kannustaa yrittäjiä
sijoittamaan kaupunkiimme. Veroa korottamalla saisimme aikaan päinvastaisen
reaktion.
Jos nostaisimme jälleen veroprosenttia, nostaisimme
Rovaniemen verottamisen huipulle ja kalliimpien kuntien kärkikastiin. Se on
maine jota emme halua.
Minua huolestuttaa tämä leväperäinen suhtautuminen
menojen kasvuun: Jos nyt talouskasvussa ja tässä hyvässä tilanteessa
suhtautuminen menojen kasvuun on näin löysää ja jos vuodesta toiseen haalitaan vaan
lisärahaa veronkorotuksilla kaupunkilaisten pankkitileiltä, mitä me teemme
sitten, kun tilanne on heikompi? Mikä sitten lääkkeeksi kun taloustilanne ei
ole näin vahva? Mitä jos työllisyyden kasvu taittuu, korot nousevat tai
matkailussa tuleekin vaihteeksi hiljaisempi vuosi?
Jos veroa korotetaan ja vaikka Rovaniemen mitä
yrittäisi, asukkaat ja työntekijät katoavat ja muuttavat osoitteensa muualle. Olemmeko
unohtaneet, että Rovaniemen suurin haaste on väkiluvun merkittävä väheneminen
ja nykyisen väestörakenteen ikääntyminen. Veroja lisäämällä emme todellakaan
lisää tuloja emmekä houkuttele työkykyisiä maksajia kaupunkiimme. Lopputulos
tulee olemaan kaikkea muuta.
Rovaniemi tarvitsee nyt tätä talouskasvua, ei
veronkorotuksia. Kaupunkimme kulurakenne on aivan liian suuri ja raskas
yksityisten kotitalouksien kantokykyyn nähden.
Kaupungin kuuluisi reagoida yhteiskunnan ja
elinkeinoelämän muutoksiin. Työnkuvaa, tehtäviä, toimintoja ja palveluja tulisi
muokata ja muuttaa vastaamaan kysyntään ja ympäröivään yhteiskuntaan. Jokainen
tehtävä, virka ja yksikkö tulisi ottaa tarkempaan tarkasteluun ja läpivalaista,
voidaanko toimintoja tehostaa, onko jokaisen työpanos ja osaaminen parhaassa
mahdollisessa käytössä, onko jokainen nimike ja tehtävä tarpeellinen. Pystyykö
kaupunki tarjoamaan kilpailukykyisellä hinnalla vastaavat palvelut, vai onko
kaupungin ylläpitämänä toiminnot kalliimpia kuin yksityisillä markkinoilla?
Jos kaupunki ei pärjää kilpailussa, jotain on pielessä
ja se pitää korjata. Ei antamalla lisää rahaa.
Meidän on arvioitava, mitkä toiminnot ovat
lakisääteisiä, ja mitkä voidaan hankkia edullisemmin muualta.
Kaupungin taloutta ei pelasta se, että toimialoille ja
lautakunnille siirretään säästövelvoitteet ja vastuut. Kaupungin taloutta ei
pelasta koululaisten ruuista nipistäminen, kerhojen lopettaminen eikä kielten
opetuksesta säätäminen. Ne isot säästöt ja vastaavasti tulot ovat kiinni
kiinteistöissä. Ei koululaisissa tai päiväkotilaisissa. Samoin kaikista
suurimmat tulot saataisiin aikaan, jos vihdoin käynnistäisimme aktiivisen
omistajaohjauksen yhtiöihin nähden.
Asennemuutosta tarvitaan myös konsernitaloudessa:
Ensinnäkin jo kuntalain mukaan kunnan taloutta tulee tarkastella
konsernitasolla, ei pelkästään kunnan talouden näkökulmasta. Koko konserni
huomioiden rovaniemellä menee aivan hyvin. Toinen, ja vielä tärkeämpi asia on
sen ymmärtäminen ja asenteen muuttaminen, että meillä ei oikeasti ole
minkäänlaista omistajanohjausta;
Aivan ensimmäiseksi meidän tulisi
käynnistää konsernijaoston toiminta
aivan uudelta pohjalta.
Konsernijaoston tulisi ottaa aktiivinen
rooli omistajaohjauksesta ja konsernivalvonnasta sekä niiden kehittämisestä.
Konsernijaosto noudattaa konserniohjetta, jonka päivitys pitää käynnistää
välittömästi. Konsernijaoston tulisi valmistella ja tehdä esitykset
kaupunginhallitukselle konserniohjeen mukaisissa asioissa, seurata yhtiöiden
tavoitteiden toteutumista, jaoston tulisi nimetä yhtiökokousedustajat ja antaa
omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet edustajille. Muistutan tässä
vaiheessa, että kaupungin omistamissa yhtiössä hallituksen jäseniksi nimetyt
edustajat edustavat siis omistajaa eli kaupunkia, ei yhtiötä! Konsernijaoston
tulisi ohjeistaa tässä asiassa ja antaa toimintaohjeet edustajille.
Nyt olisi paikallaan muistuttaa myös
tytäryhtiöitä aktiivisemmasta toiminnasta omistajaansa nähden.
Konserniohjeeseen tulisi päivittää ne merkittävimmät asiat, joista yhtiöiden
tulisi pyytää omistajalta ennakkokannanotto.
Konsernijaosto antaisi ja ilmoittaisi
omistajan ennakkokannan yhtiöille konserniohjeen edellyttämissä asioissa.
Kaupunginjohtaja, kehitysjohtaja ja elinvoimajohtaja valmistelevat asiat
konsernijaostolle, joka saa myös riittävästi talousosaamista päätöksenteossa
käytettäväksi.
Kun asiat hoidetaan oikein ja toimitaan tehokkaasti ja
tuottavasti, kunnan rahat riittävät kyllä kaikkeen tarpeelliseen. Emme voi elää
sillä samalla tavalla, miten asiat on tehty viimeiset 30 vuotta.
Veronkorotus on kuin
paikkaisi laastarilla vatsahaavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti