Kun koko Rovaniemi maksaa muutamien
vaalikampanjaa
Kesäkuun alussa tuli täyteen vuosi
Rovaniemen kuntapolitiikassa ja Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana.
Vuosi on ollut ikimuistoinen ja täynnä uusien ihmisten kohtaamisia, uuden opettelua sekä
lukuisia koulutuksia ja kokouksia. Olen
äärimmäisen ylpeä valtuustoryhmästämme ja olen todella onnekas saadessani
toimia tällaisen ryhmän puheenjohtajana! Kiitos ryhmälleni luottamuksesta! Kiitos myös toisille ryhmäpuheenjohtajille loistavista ja hyvähenkisistä keskusteluista!
Kevättä 2018 ovat värittäneet keskustelut SOTE-
ja maakuntauudistuksesta, veroprosentin korotuksesta sekä lähestyvät maakunta-
ja eduskuntavaalit, mikä selvästi on aiheuttanut eräissä luottamushenkilöissä
jo kampanjointiaktiivisuutta ja pienimuotoista äänten kalastelua. Kampanjavaihteen
käynnistäminen näkyy toisten mollaamisena, kovaäänisinä lupauksina ja
populistisina sanavalintoina. On ajoittain luvattu jokaiselle soittajalle
kaikki mitä tämä on pyytänyt ja samalla käännetty selkä asian
kokonaisvaltaiselle tarkastelulle, kriittiselle omien intressien ja yksityisten
etujen tunnistamiselle sekä jopa oman ryhmän jäsenille. Lopputuloksena voi olla
se, että yksittäiset valtuutetut ajavat mukavilta kuulostavia asioita, jotka
edistävät suhteellisen pientä ryhmää, mutta maksumiehiksi joutuu koko kaupunki.
Esimerkiksi kouluverkkoasiassa eri vaihtoehtojen välillä on vuositasolla jopa
miljoonan euron ero.
En piittaa sellaisesta asioiden hoitamisesta,
jossa tavanomaisesti vastustetaan kaikkea, mistään ei saa säästää ja
arvostellaan muita ryhmiä tarjoamatta mitään ratkaisuvaihtoehtoja tai
parannusideoita. Sellainen toimintatapa edustaa yksinkertaista ajattelua, populismia,
kaupunkilaisten aliarvostamista, tapaa mennä sieltä mistä aita on matalin. Se
on jo niin nähty.
Päätöksenteon puolueettomuus ei taida olla kaikille
aivan selvää. Olen todella huolestunut siitä, kykenevätkö kaikki valtuutetut ja aivan
erityisesti kaikki kaupunginhallituksen jäsenet tekemään päätöksiä ja perustelemaan ne
objektiivisesti ja puolueettomasti, ja täysin omista sidonnaisuuksista vapaina?
Miten erityisesti kaupunginhallituksen jäsenet kykenevät tekemään meidän kaikkien 62
000 rovaniemeläisen kannalta tasapuolisen ja omista intresseistä riippumattoman
päätöksen, esimerkiksi sellaisessa kouluverkkoasiassa, jossa lakkautusuhka kohdistuisi
kouluun, jossa oma lapsi parhaillaan käy? Tai jonka naapurissa itse asuu tai jossa on kotipaikka? Tai
jonka välittömästä läheisyydestä omistaa kiinteistön? Väitän, että osa kykenee siihen hieman heikosti.
Rovaniemen haastavat talousnäkymät ovat
vakavoittaneet muutoin virkeää keskustelua, kun ryhmissä, lautakunnissa ja
kaupunginhallituksessa pohditaan, miten taloushaasteisiin ja budjettivajeeseen
reagoidaan. Rovaniemellä matkailu on kasvanut ja tuonut valtavasti tuloja, ja talouskasvu
ja työllisyys ovat kasvaneet valtakunnan tasolla enemmän mitä
valtionvarainministeriö rohkeni ennustaa. Positiiviset tulokset ovat
heijastuneet myös Lappiin. Tuleva maakuntauudistus luo tumman varjon budjettimme
ylle, vaikka kukaan ei vielä oikein osaa sanoa, millä eri tavoin SOTE- ja
maakuntauudistus Lapin talouteen lopulta vaikuttaa.
Rovaniemen on syytä toteuttaa vielä tiukkaa ja
erittäin kurinalaista, harkittua talouspolitiikkaa; kunnan on tuotettava
lakisääteiset velvollisuutensa tuloksellisesti ja laadukkaasti, mutta samalla
on kyettävä arvioimaan kriittisesti, ovatko kaikki kaupungin toiminnot
järjestetty taloudellisesti tehokkaalla tavalla. Rahaa on niukasti ja se on
kohdennettava järkevästi, asioita on kyettävä laittamaan kiireellisyys- ja
tarveperusteiseen järjestykseen. Kaikille ei voi tarjota eikä luvata kaikkea!
Veroprosentin suhteen olen ehdoton: niin kauan
kun on olemassa järkeviä keinoja karsia turhia menoja, jo ennestään korkeaa
veroprosenttiamme ei tule nostaa. Tiesittekö, että Rovaniemen kaupunki maksaa
vuosittain useita miljoonia euroja tyhjillään tai vajaakäytöllä olevista
rakennuksista? Myös henkilöstön sairauspoissaolot maksavat vuosittain yli 19 miljoonaa euroa kaupungille. Sairastumisille ei voi mitään, mutta väitän, että
tuota 19 miljoonan euron määrää voitaisiin pienentää terveillä rakennuksilla ja
hyvällä esimiestyöskentelyllä.
Veronkorotus olisi helppo ja yksinkertainen ratkaisu
saada lisätuloja (jos jätetään arvioimatta vielä korkeamman veroprosentin
aiheuttamat lukuisat haittatekijät), mutta turhien menoerien kartoittaminen ja niiden karsiminen
vaatiikin jo ongelmien ratkaisukykyä sekä tasokkaampaa pohdintaa.
Rovaniemi saa valtavan hyödyn kasvavasta
matkailusta ja se näkyy lukuisina uusia työpaikkoina sekä käyttövaroina joita
vapautuu kulutukseen. Suurin vetonaulamme, Napapiiri, tarvitsisi jo kipeästi
uudistamista ja kehittämistä, jotta matkailijat tulevina vuosinakin kokisivat
paikan houkuttelevaksi. Suurin ongelma on ollut alueen liikennejärjestelyt, sillä
jalankulkijat poukkoilevat autojen seassa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Turvallisuusriski
on huomattava. Ohjelmapalveluyrittäjät puolestaan tarvitsevat kaavan tuomaa selkeyttä
sille, minne sijoitetaan valjakot ja minne moottorikelkat. Myös
lisärakentamiselle on tarvetta. Olen hämmästellyt muutamien valtuutettujen kiivasta
kaavan vastustamista. Miksi? Kenellä on niin kova tarve hidastaa, jopa estää
Napapiirin kaavan etenemistä? Kun valtuusto käsitteli Napapiirin kaava-asiaa, olin
aivan äimän käkenä! Kuuntelin haavi auki, kuinka eräs kokenut valtuutettu
nimeltä mainiten antoi vastauksen ihmettelyilleni ja vaati koko valtuustoa
kunnioittamaan tämän yrittäjän tahtoa vaatien kaavan palauttamista valmisteluun
ja muokkaamista tämän yhden yrittäjän vaatimusten mukaiseksi. Uskomatonta.. Muistuttaisin
vielä, että valtuutetut eivät missään tilanteessa ole kenenkään asiamiehiä
eivätkä aja yhdenkään yksittäisen tahon asiaa tai etua, vaan meidän tulee
toimia tasapuolisesti kaikkien kaupunkilaisten parasta ajatellen.
Lopuksi viittaan vielä toukokuussa
kohahduttaneeseen keskusteluun tavarataloketju Kärkkäisen suunnitelmista avata myymälä
Rovaniemelle haettuaan kaavamuutosta omistamalleen kiinteistölle Teollisuuskylässä.
Osa valtuutetuista ehtikin jo ilmoittaa vastustavansa Kärkkäisen tuloa, joskaan
yhtäkään laillista perustetta vastustamiselle en ole vielä kuullut.
Oma kanta on yksiselitteinen ja selvä. Haluan,
että ihmisiä kohdellaan ihmisinä ja asioita asioina. Sydäntä on kuunneltava,
mutta asiat ratkaistava järjellä ja lakia noudattaen.
Kaavaprosessissa ja kunnallisessa päätöksenteossa
päätöksentekijöitä ja viranhaltijoita ohjaa laki. Ihmisiä on kohdeltava
tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti: samanlaisilla perusteilla tehtyihin
hakemuksiin on annettava samanlaiset ratkaisut. Kaupunkilaiset voivat äänestää
jaloillaan ja on jokaisen henkilökohtainen asia, asioiko Kärkkäisellä ja
tekeekö yhteistyötä yhtiön kanssa vai ei. sen sijaan vuonna 2014 saatu tuomio
ei voi vaikuttaa kunnallisessa päätöksenteossa. Me luottamushenkilöt emme ole
tuomareita ja on vain tuomioistuinten tehtävänä arvioida kirjoitusten
oikeudellista puolta ja rikosvastuuta. Olisi kestämätöntä, jos ottaisimme kunnallisessa
päätöksenteossa lainkäyttö- ja tuomitsemisvaltaa ja alkaisimme tällaisilla
perusteilla ratkaista asioita.
Kirjoitukset itsessään tuomitsen jyrkästi, ne
ovat pöyristyttäviä enkä ymmärrä, mitä niillä edes tavoitellaan nykyaikaisessa
sivistysvaltiossa.
Jopas oli melkoinen vuosi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti